top of page
  • Zdjęcie autoraMichał Nosowski

Czym są CSIRTy w rozumieniu dyrektywy NIS2, czyli o zespołach reagowania na incydenty


pisanie na laptopie

W grudniu 2022 roku w UE została przyjęta dyrektywa NIS2, która – będąc rozwinięciem koncepcji pierwotnej dyrektywy NIS z 2016 r. – ma na celu zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Pisałem o niej tutaj: dyrektywa NIS2 - nowe przepisy dot. cyberbezpieczeństwa.


Jeżeli chcesz dowiedzieć się jakie obowiązki wynikają z dyrektywy NIS2 dla podmiotów działających w branży produkcyjnej, zachęcam Cię do zapoznania się z tym wpisem: Dyrektywa NIS2 i ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa a branża produkcyjna, czyli bezpieczeństwo IT w Twojej fabryce

Jednym z istotnych elementów NIS2 są regulacje dotyczące funkcjonowania CSIRTów, czyli organów, które mają przyjmować informacje o incydentach w zakresie cyberbezpieczeństwa.


Na początek musimy zaznajomić się z jednym pojęciem: CSIRT (ang. Computer Security Incident Response Team), to zespół reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego to organ odpowiedzialny za obsługę incydentów w rozumieniu dyrektywy NIS2.

Dyrektywa NIS2 wskazuje, że każde państwo członkowskie UE powinno powołać co najmniej 1 CSIRT. My mamy trzy, a będziemy mieli jeszcze więcej!


Uwaga! W Internecie można znaleźć informację o tym, że różne organizacje (np. firmy doradzające w zakresie IT) mają "swoje CSIRTy", za pomocą których świadczą różne usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym obsługują incydenty. To nie są oficjalne CSIRTy, powołane na podstawie przepisów prawa. Korzystanie z usług takiego podmiotu nie zwalnia nas z ewentualnego obowiązku zgłoszenia incydentu do "prawdziwego" CSIRTu.


Czym zajmują się CSIRTy?

CSIRTy to wyspecjalizowane organy, które zajmują się kwestiami cyberbezpieczeństwa. Wbrew pozorom, ich kompetencje nie ograniczają się do przyjmowania informacji o incydentach.  Częścią ich zadań jest także współpraca z odpowiednimi ministerstwami oraz innymi organami zajmującymi się cyberbezpieczeństwem.


Przepisy ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (uwzględniając projekt zmian przepisów, który ma być uchwalony w związku z koniecznością dostosowania do przepisów dyrektywy NIS2) wskazują, że obowiązki CSIRTów to na przykład:

  • monitorowanie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i incydentów na poziomie krajowym;

  • szacowanie ryzyka związanego z ujawnionym cyberzagrożeniem oraz zaistniałymi incydentami, w tym zapewnianie podmiotom krajowego systemu cyberbezpieczeństwa dynamicznej analizy ryzyka;

  • przekazywanie informacji dotyczących cyberzagrożeń, podatności, incydentów i ryzyk, wczesne ostrzeganie i alarmowanie podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa;

  • wydawanie komunikatów o zidentyfikowanych cyberzagrożeniach;

  • reagowanie na zgłoszone incydenty;

  • klasyfikowanie incydentów;

  • przekazywanie do właściwego CSIRT informacji technicznych dotyczących incydentu, którego koordynacja obsługi wymaga współpracy;

  • przeprowadzanie w uzasadnionych przypadkach badania urządzenia informatycznego lub oprogramowania w celu identyfikacji podatności;

  • przekazywanie do innych państw informacji o incydentach;

  • zapewnienie zaplecza analitycznego oraz badawczo-rozwojowego, które np. prowadzi analizy złośliwego oprogramowania i monitoruje wskaźniki zagrożeń cyberbezpieczeństwa,

  • gromadzenie i analizowanie danych na potrzeby postepowań karnych,

  • współpracę z sektorowymi i międzysektorowymi społecznościami podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych,

  • współpracę z krajowymi zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego z państw trzecich,

  • udział we wdrażaniu bezpiecznych narzędzi wymiany informacji,

  • prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów informacyjnych podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa,

  • promowanie, przyjmowanie i stosowanie wspólnych lub znormalizowanych praktyk, systemów klasyfikacji i systematyki związanych z procedurami obsługi incydentu, zarządzaniem kryzysowym, ujawnianiem podatności.


Jakie mamy CSIRTy w Polsce?


Przepisy ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, przyjętej w 2018 r., doprowadziły do utworzenia trzech CSIRTów: CSIRT GOV, CSIRT MON i CSIRT NASK.


Dodatkowo funkcjonowały sektorowe zespoły cyberbezpieczeństwa, które też były nazywane CSIRTami - np. CSIRT KNF.


"Domyślnym" podmiotem, który koordynuje przyjmowanie zgłoszeń o incydentach od podmiotów prywatnych jest CSIRT NASK i to on interesuje nas najbardziej.


CSIRT NASK działa w strukturach Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego. Koordynuje obsługę incydentów zgłaszanych np. przez:

  • podmioty kluczowe i podmioty ważne (chyba, że dany podmiot podlega pod inny CSIRT) - w praktyce oznacza to, że większość podmiotów prywatnych właśnie tam będzie zgłaszać incydent,

  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, związki metropolitarne,

  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

  • uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

  • jednostki podległe organom administracji rządowej lub przez nie nadzorowane (za wyjątkiem tych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych),

  • instytuty badawcze,

  • różne urzędy i agencje, takie jak Urząd Dozoru Technicznego, Centrum Łukasiewicz, Polskie Centrum Akredytacji, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

  • spółki prawa handlowego wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej,

  • osoby fizyczne.


Ponadto CSIRT NASK odpowiada za:

  • tworzenie i udostępnianie narzędzi dobrowolnej współpracy i wymiany informacji o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i incydentach,

  • zapewnienie obsługi linii telefonicznej lub serwisu internetowego prowadzących działalność w zakresie zgłaszania i analizy przypadków dystrybucji, rozpowszechniania lub przesyłania pornografii dziecięcej przez Internet,

  • monitorowanie występowania smishingu oraz tworzenie wzorca wiadomości wyczerpującej znamiona smishingu,

  • prowadzenie i udostępnianie na swojej stronie internetowej wykazu nazw oraz ich skrótów zastrzeżonych dla podmiotów publicznych jako nadpis wiadomości pochodzącej od podmiotu publicznego oraz wariantów tych nazw i skrótów mogących wprowadzać odbiorcę w błąd co do pochodzenia wiadomości od podmiotu publicznego.



csirt_infografika


Tak jak napisałem powyżej, w Polsce funkcjonuje też:


CSIRT MON - czyli Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego prowadzony przez Ministra Obrony Narodowej, który odpowiada za sektor wojskowy. Funkcjonuje on w ramach Dowództwa Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Zadaniem CSIRT MON jest koordynacja obsługi incydentów zgłaszanych przez:

  • podmioty podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane,

  • przedsiębiorcy realizujący zadania na rzecz Sił Zbrojnych (w tym podmioty ważne lub kluczowe).


CSIRT GOV - prowadzony przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Zespół ten koordynuje obsługę incydentów zgłaszanych np. przez:

  • organy władzy publicznej, ZUS i zarządzanie przez niego fundusze, KRUS oraz NFZ,

  • jednostki podległe Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowane,

  • Narodowy Bank Polski,

  • Komisję Nadzoru Finansowego,

  • Bank Gospodarstwa Krajowego,

  • Polski Fundusz Rozwoju.


Zmiany krajowych przepisów dot. cyberbezpieczeństwa oznaczają więcej CSIRTów


Zgodnie z projektem nowych przepisów zmieniających ustawę o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, sektorowe zespoły cyberbezpieczeństwa również staną się CSIRTami - tzw. CSIRTami sektorowymi. Ich kompetencje będą nieco mniejsze niż CSIRT NASK/GOV/MON, ale też będą miały swój udział w budowie systemu cyberbezpieczeństwa w Polsce. Taki CSIRT sektorowy będzie tworzony przez ministra odpowiedzialnego za dany sektor gospodarki.


Co jeszcze zmieni się w funkcjonowaniu CSIRTów?


Novum stanowi wprowadzenie do ustawy instytucji oceny bezpieczeństwa. Każdy z wyżej opisanych CSIRTów, w tym również CSIRT sektorowy może przeprowadzić ocenę bezpieczeństwa systemów informatycznych wykorzystywanych przez podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Ocena ta polega na przeprowadzeniu testów bezpieczeństwa systemu informacyjnego w celu identyfikacji podatności tego systemu.


Zainteresował Cię temat dyrektywy NIS2? Jeżeli masz jakieś wątpliwości, pytania lub potrzebujesz innej pomocy, związanej z dostosowaniem swojej organizacji do przepisów NIS2, skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić, wysyłając maila na adres kontakt@bytelaw.pl albo korzystając z formularza kontaktowego na www.bytelaw.pl.



Comments


Image by Scott Rodgerson

Wśród danych

Blog dla przedsiębiorców działających w cyfrowym świecie

michał nosowski

O Autorze:

Nazywam się Michał Nosowski i jestem radcą prawnym specjalizującym się w prawie nowych technologii. Stworzyłem tego bloga po to aby dzielić się swoją pasją - czyli badaniem styku świata IT oraz prawa.

 

W ramach kancelarii ByteLaw, której jestem współzałożycielem, pomagam głównie startupom, software house'om, freelancerom i ludziom zajmującym się marketingiem internetowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszam do odwiedzenia strony Kancelarii.

O czym piszę najczęściej?  RODO | Umowy IT | Prawo autorskie | Prawo nowych technologii.

Zachęcam do obserwowania moich profili w mediach społecznościowych:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube
Masz jakieś pytania? Możesz się ze mną skontaktować przez poniższy formularz

Wiadomość przesłana! Dziękuję :)

bottom of page